Tuleeko palkka ajallaan? – Hyvinvointialueiden palkanmaksu huolestuttaa lähihoitajia

Hyvinvointialueiden ensimmäinen mahdollinen palkanmaksupäivä on pahaenteisesti perjantai 13. tammikuuta. Työntekijän kannattaa valmistautua muutokseen tallentamalla tärkeät, työsuhteeseen ja palkanmaksuun liittyvät dokumentit itselleen.

Palkkatositteen tarkastaminen kannattaa ottaa tavaksi. Kuva: Mostphotos

Teksti Saija Kivimäki

Miten minun tulee valmistautua hyvinvointialueille siirtymiseen?

Ota ennen vuodenvaihdetta talteen työsuhteeseen ja palkanmaksuun liittyvät tiedot: työsopimuksesi ja vuoden viimeinen palkkalaskelma. Selvitä myös, kuinka paljon sinulle on kertynyt lomapäiviä. Tallenna tämä tieto esimerkiksi kuvakaappauksena. Nämä dokumentit auttavat sinua vertailemaan, että muutoksia ei tapahdu.

Miten voin varmistua, että saan palkkani ajallaan?

Palkanmaksu on työnantajan keskeisimpiä velvollisuuksia. Sen laiminlyöminen voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin. Hyvinvointialueiden aloittaminen on historiallisen suuri muutos myös tietojärjestelmien ja toimintamallien näkökulmasta, ja siihen sisältyy paljon riskejä. Tämä tiedetään hyvinvointialueilla, joissa on erilaisia suunnitelmia ongelmien korjaamiseksi, esimerkiksi ylimääräinen palkanmaksupäivä maanantaina 16. tammikuuta. Yksittäinen työntekijä valmistautuu tilanteeseen parhaiten huolehtimalla siitä, että tärkeät dokumentit ovat tallessa, ja että on tietoinen ja pitää kiinni omista oikeuksistaan.

Miten varmistan, että palkka on maksettu oikein?
Palkkalaskelman tarkistaminen on työntekijän velvollisuus. Virheet palkanmaksussa ovat valitettavasti yleistyneet, ja työntekijän kannattaakin opetella tarkistamaan laskelma joka kuukausi. Peukalosääntö on, että palkka ei muutu nyt vuoden vaihtuessa. Hyvinvointialueille siirtyminen ei siis tuo muutosta palkkaan eikä kertyneisiin vuosilomiin.

Mitä teen, jos en osaa tulkita palkkalaskelmaa?
Työnantajan on annettava palkkalaskema aina palkanmaksun yhteydessä, paperilla tai sähköisessä muodossa. Sen tarkistaminen tulisi käydä läpi perehdytyksessä työsuhteen alkaessa. Harmittavan usein laskelma on sekava ja vaikeasti tulkittava, vaikka siitä tulisi selvästi käydä ilmi palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet. Jos jokin laskelmassa mietityttää, kysy apua esihenkilöltä, palkkahallinosta tai vaikka työkaverilta. Myös oma pääluottamusmies voi auttaa ja järjestää vaikka jäsenillan yhteistyössä palkkahallinnon kanssa palkkalaskelman tulkitsemisesta. Hyviä vinkkejä palkkalaskelman tarkistamiseen saat tästä SuPerin tuottamasta videosta.

Mainos

Kenelle ilmoitan palkanmaksun virheistä?
Jos huomaat tai epäilet virhettä palkanmaksussa, ota ensimmäiseksi yhteyttä esihenkilöön tai palkanlaskentaan ja pyydä palkanmaksun oikaisua. Näin kannattaa tehdä myös silloin, jos huomaa saaneensa liikaa palkkaa. Jos asia ei selviä työpaikalla, kannattaa kääntyä oman luottamusmiehen ja viime kädessä ammattiliiton puoleen. SuPerin sopimusedunvalvontaan saa yhteyden sähköisellä lomakkeella ja puhelimitse.

Mitä teen, jos huomaan virheen vuoden 2022 palkassa vasta ensi vuonna?
Kannattaa tarkistaa, miten oma hyvinvointialue ohjeistaa asiassa. Lähtökohta on kuitenkin sama kuin edellä eli että asian selvittäminen aloitetaan ottamalla yhteyttä omaan esihenkilöön tai palkanlaskentaan. Mitä nopeammin virheet huomataan, sitä helpompi ne on korjata.

Juttuun on haastateltu SuPerin sopimusasiantuntijaa Anne Villmania.

Mainos

Sinua voisi kiinnostaa myös

Hoitajamitoituksessa tehtiin U-käännös – suhdeluvulla kikkailu lisää epävarmuutta sote-alalla

”Isku vasten hoitajien kasvoja” – SuPerin puheenjohtajaehdokkaat pitävät vientimallia tes-neuvotteluiden suurimpana uhkana

Takana 12 vuotta SuPer-liiton johdossa: ”Näihin vuosiin on mahtunut kaksi äärimmäisen pahaa paikkaa ja monia hyviä hetkiä”