SuPer on paininut pitkään Esperin ongelmien kanssa – ”Mehukanistereista leikattiin sorsia eikä asukkaita ehditty käyttää vessassa”

Huolestuneen lähihoitajan yhteydenotto SuPeriin oli alkusysäys Esperin Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttämiselle Kristiinankaupungissa. SuPer on jo vuosien ajan viestinyt päättäjä- ja valvontatahoille koko yksityissektorin ongelmista. Muutos parempaan on tahmeaa.

hoivakoti

SuPer oli useita kertoja yhteydessä Esperin johtoon, mutta korjaustoimenpiteitä ei tehty. Kuva ei liity tapaukseen. Kuva Ingimage.

Teksti Sonja Kähkönen

Esperi Care Oy:n Kristiinankaupungin yksikössä työskennellyt lähihoitaja otti yhteyttä SuPeriin joulukuussa 2018. Hänellä oli ollut ongelmia työsopimuksen tekemisessä ja palkanmaksujen kanssa.

– Lisäksi yksikössä paljastui vakavia väkivaltatilanteita, joista ilmoitettiin myös poliisille. Esimiehen kommentti oli, että asukkaalla on oikeus lyödä hoitajaa, kertoo tapausta eteenpäin vienyt SuPerin sopimusasiantuntija Marketta Vuorinen.

Samasta yksiköstä SuPeriin otti yhteyttä myös kaksi muuta hoitajaa.

– Tilanteen vakavuudesta kertonee jotain se, että pahimmillaan joka toinen minulle tullut puhelu oli Esperistä. Tavallisena työpäivänä otan vastaan keskimäärin 30 puhelua, Vuorinen toteaa.

Hänen mukaansa yksikön ongelmat ovat olleet laajat. Lääkehoidossa oli ongelmia ja henkilökuntaa työskenteli vuoroissa liian vähän. Hoitajien kertoman mukaan yksiköstä puuttui tärkeitä hoitotarvikkeita.

– Ulrikan työntekijät raportoivat, että mehukanistereista leikataan sorsia eikä asukkaita ehditä käyttää edes päivällä vessassa, kun paikalla on niin vähän henkilökuntaa. Se tarkoitti sitä, että aamuvaipalla mentiin iltaan saakka. Hoitajilta puuttuivat myös hälytinnapit.

Lisäksi hoitajat kertoivat, että lääkekuppeja oli niin vähän, että niitä piti pestä, eikä uusia saanut tilata. Myöskään kipulaastareita ei ollut tarpeisiin nähden riittävästi. Omahoitajan aika ei toteutunut suunnitellusti, eikä viriketoimintaan jäänyt aikaa.

Hoivakoti Ulrikan toiminta keskeytettiin tarkastuskäynnin jälkeen

Marketta Vuorinen lähetti Esperi Care Oy:n johdolle useita viestejä, jotka koskivat Hoivakoti Ulrikan ongelmia. Vastausta korjaavista toimenpiteistä ei koskaan tullut.

Vuorinen oli yhteydessä myös Kristiinankaupungin hoitotyöjohtajaan, Aluehallintovirastoon ja Valviraan. Lisäksi hän lähetti huolestuneille omaisille ohjeita ilmoitusten tekemisestä.

SuPerin yhteydenottojen jälkeen Aluehallintoviraston ja Kristiinankaupungin edustajat tekivät tarkastuskäynnin Hoivakoti Ulrikaan. Valvira ilmoitti yksikön toiminnan keskeyttämisestä 25. tammikuuta.

Ongelmat vaivaavat koko yksityissektoria – työntekijöiltä tuhansia viestejä SuPeriin 

Neuvottelupäällikkö Pia Zaerensin mukaan SuPer on vuosia ollut yhteydessä sosiaali- ja terveysalan yrityksiin ja niiden johtoon sekä viranomaisiin ja pyrkinyt saamaan korjausliikettä alan epäkohtiin. Nyt esiin noussut Hoivakoti Ulrikan tapaus on jäävuoren huippu – ja yksi monien joukossa.

Neljän kuukauden aikana yksityissektorilla työskenteleviltä hoitajilta lähes 2000 viestiä, jotka koskivat työpaikkojen epäkohtia

– Samat ongelmat tuntuvat vaivaavan koko yksityissektoria. SuPeriin tuli pelkästään syys- ja joulukuun välisenä aikana eli neljän kuukauden aikana yksityissektorilla työskenteleviltä hoitajilta lähes 2000 viestiä, jotka koskivat työpaikkojen epäkohtia, Zaerens kertoo.

Hänen mukaansa yksi haaste on se, että yrityksille ei lankea ongelmista minkäänlaisia sanktioita. Tai jos sanktioita annetaan, ne ovat hyvin pieniä.

– Yritykset vain maksavat mahdolliset sakot ja sama meno jatkuu. Ongelmana on myös se, ettei hoitohenkilökunta uskalla tuoda epäkohtia esiin, sillä yrityksissä on vahva uhkailun kulttuuri, Zaerens toteaa.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Työhakemus on osaamisen näyteikkuna – vinkit lähihoitajan työnhakuun

Rahan lisäksi hoitajia palkitsevat monet aineettomat asiat – kärjessä asiakas- ja potilastyö ja mahdollisuus vaikuttaa työaikaan

Perushoitoa ei voi unohtaa – Korvaako hanke perus- ja lähihoitajien toiminimikemuutokset erikoissairaanhoidossa?