Askel, askel, digihyppy! Korona vauhditti digitaalisten työkalujen käyttöönottoa päiväkodeissa

Korona ja siitä johtuvat rajoitukset näkyvät varhaiskasvatuksessa digitaalisten työkalujen kekseliäänä hyödyntämisenä. Erityisesti keväällä henkilökunnalta vaadittiin motivaatiota oppia uutta. Miltä tilanne näyttää nyt ja mitä keväästä jäi käteen?

Jonna Nikoskelainen ja Mari Vilkman ovat sinut digitaalisten työkalujen kanssa. Kuva: Tarja Ristimäki & Pixels

Teksti Mari Frisk

Lastenhoitaja Jonna Nikoskelainen ja varhaiskasvatuksen opettaja Mari Vilkman työskentelevät Tuusulan kaupungin päiväkoti Pellavassa.

– Viime keväänä moni jäi kotihoitoon. Pohdimme yhdessä, miten tavoittaa perheet ja pitää yhteyttä lasten kanssa, Vilkman taustoittaa päiväkodin blogin ja Teams-hetkien syntyä.

Teams otettiin käyttöön uutena työkaluna. Nikoskelaisen ja Vilkmanin kokemuksen mukaan se on tehostanut myös sisäistä viestintää.

Blogissa tarjottiin lapsille muun muassa tanssivideoita, askarteluvinkkejä ja tehtäväbingo. Sisällön tuottivat ryhmien lastenhoitajat ja opettajat, Vilkman vastasi ylläpidosta. Blogi on tällä hetkellä tauolla.

– Videoiden tekeminen oli mukavaa. Olen ollut aiemminkin kameran edessä ja takana, Jonna Nikoskelainen kertoo.
– Jonna on luonteeltaan rohkea, Vilkman kiittelee ja kertoo pitävänsä erittäin tärkeänä sitä, että kasvattajat uskaltavat kokeilla uusia toimintatapoja.
– Pitää pyristellä eroon kankeista ajatusmalleista ja etsiä uusia väyliä.

Laululeikkejä ja teatteria

Esikoululaisille oli kahdenkeskisiä opetustuokiota kasvattajien kanssa sekä ryhmätapaamisia.  –Pienempien kanssa se oli lähinnä moikkailua, mutta yhteydenpito oli heillekin tärkeää, Vilkman sanoo.

–Ohjasimme laululeikkejä ja järjestimme pöytäteatteriesityksen. Rakensimme nukkarin lattialle näyttämön ja esitimme Kolme pientä pukkia. Siitä tykättiin tosi paljon. Teams-hetket olivat odotettuja ja saimme hyvää palautetta vanhemmilta. Erityisesti laululeikeistä tykättiin, Nikoskelainen kertoo.

Kuvausluvat oli kysytty jo aiemmin, mutta ne tarkastettiin vielä ennen Teams-tapaamisten alkua. Asia oli vanhemmille ok, kun mitään tallennettu.

Ennen koronaa aloitettu Satudiplomi-projektikaan ei kaatunut pandemiaan.
– Oli mukava, että Tuusulan kirjasto järjesti Satudiplomien jaon etänä, Vilkman sanoo.

Digityökalujen lisäksi perheisiin pidettiin yhteyttä perinteisemmin puhelimitse.
– Soitimme systemaattisesti jokaiselle perheelle kolmen viikon välein. Kyselimme, miten menee ja miltä tuntuu. Se vahvisti yhteistyötä, Vilkman kertoo.

Varpaat ruudulla

Lasten opastuksella omien mokien hyväksymistä oli helppo harjoitella.
– Välillä ruudulla näkyi vain pieni korva ja kerrankin joku halusi kesken ohjelman esitellä varpaitaan. Ei maailma siihen kaadu, jos ei aikuinenkaan heti opi kaikkea täydellisesti, Vilkman vinkkaa.

– Rohkeasti vaan kokeilemaan uutta. Huumori auttaa, jos asiat eivät heti suju, Nikoskelainen kannustaa.

Mari Vilkman ja Jonna Nikoskelainen näkevät poikkeusajassa myös hyvää, vaikka myöntävät sen olleen rankkaa aikaa.
–Koronakevät on opettanut tarkastelemaan tekemäämme työtä eri näkökulmista ja miettimään, miten voisimme jatkossakin tavoittaa perheet paremmin, Vilkman sanoo.
– Olen tästä samaa mieltä Marin kanssa, Nikoskelainen komppaa.

Vanhempainillan suosio yllätti

Pellavassa on aiemminkin koulutettu digiasioita, joten täysin outoon maailmaan ei korona sen suhteen henkilökuntaa heittänyt. Välineitä oli jo valmiina, uutena ostettiin vain kaksi kokouskaiutinta.

– Olimme puhuneet aiemmin Teamsin mahdollisuuksista. Kun poikkeusaika ja sen vaatimukset tulivat päälle, niin käyttönottoprosessi nopeutui, Vilkman sanoo.

Jonna Nikoskelainen kokee, että Teams on helpottanut myös työyhteisön sisäistä viestintää: – Aiemmin lähetimme sähköposteja, nyt kaikki talon sisäiset tiedostot ja materiaalit ovat Teamsissa. Olen myös osallistunut Teamsissa koulutuksiin.

Mari Vilkman on pitänyt lähes kaikki syksyn vasukeskustelut Teamsissa. Käytäntöä harjoiteltiin keväällä palautekeskusteluilla.
– Vanhemmilla on mahdollisuus hoitaa keskustelu kasvokkain ulkona, samalla voimme vaikka kävellä. Ymmärrän, että esimerkiksi kielimuuri voi tuoda haasteita etänä kommunikointiin.

Myös vanhempainilta järjestettiin Teamsissa.
– Se meni tosi kivasti. Paikalla oli paljon vanhempia. Moni iloitsi, että osallistuminen oli helpompaa näin kuin tulla paikan päälle, Nikoskelainen kertoo.
– Kaikki eivät halunneet ottaa puheenvuoroa etänä isossa porukassa. Vasukeskusteluissa vanhemmat puhuvat ihan yhtä paljon ja avoimesti kuin kasvokkain. Juttua on jatkettu siitä, mihin vanhempainillassa jäätiin, Vilkman sanoo.

Ryhmien välinen yhteishenki lujittuu

Nyt syksyllä päiväkodin eri ryhmien välinen yhteistyö on turvallisuussyistä kielletty. Yhteisiä tapahtumia ei voida järjestää juhlasalissa, eikä sinne kaikki kahdeksan ryhmää mahtuisikaan. Tekniikka tuli apuun ja ensimmäistä kertaa päästiin kokoontumaan koko porukalla.

– Järjestimme koko talon yhteisen lauluhetken. Jokaiseen ryhmään lähti Teams-kutsut, kertoo Nikoskelainen, joka oli mukana suunnittelemassa tilaisuutta.

– Minulta jäi mikrofoni aluksi laittamatta päälle, mutta ei yhteinen ilo siitä pilalle mennyt, Vilkman sanoo ja naurahtaa. – Sitten vain otettiin laulu uusiksi.

Kaikilla oli niin mukavaa, että jatkoa yhteisille tapahtumille on tulossa.

KotiTouhula opetti digitaitoja kasvattajille ja lapsille

Maaliskuussa Touhula-ketjun henkilökunta ja lasten vanhemmat kokoontuivat suunnittelemaan, miten ja millaista ohjelmaa lapsille voisi järjestää etänä. Konsepti sai nimekseen KotiTouhula.

Yhteys päiväkotien ja kotien välillä hoidettiin Cisco Webex-ohjelman kautta. Jokainen ryhmä toteutti oman ohjelmansa. Esikoululaisten varhaiskasvatus pidettiin myös etänä ja pienemmille järjestettiin ohjelmaa puolesta tunnista kolmeen varttiin päivässä.

– Ideoimme työkaverien kanssa yhdessä, mitä teemme päivä- ja viikkotasolla. Pedagoginen puoli oli tärkeää. Yhteys otettiin heti aamulla ja ensimmäisenä pidimme aamupiirin ihan niin kuin päiväkodissakin. Vietimme etäyhteyden kautta myös Tropiikkijuhlat ja pääsiäisen aloitusjuhlat eli Maukujaiset, Riia Ervasti kertoo. Hän työskentelee lastenhoitajana Vantaalla Touhula Jalokivessä.

Kevätjuhlissa suurin osa lapsista oli jo paikalla, ja vanhemmat pääsivät seuraamaan juhlia etänä.
– Mahdollisuus oli erityisen tärkeä eskarilaisten vanhemmille. He pääsivät näkemään lastensa kukituksen ja todistusten jaon, Ervasti sanoo.

KotiTouhulan lisäksi lapset pääsivät osallistumaan striimattuun Pikku Papun konserttiin.
– Eihän se toki samanlainen elämys ollut kuin paikan päällä, mutta piristi päiväkodin arkea. Lapset jaksoivat hyvin seurata konsertin ruudulta, ja ohjelman sovittaminen päivään oli helppoa, Ervasti kertoo.

Esiintymisjännitys hälveni kokemuksen myötä

Riia Ervasti myöntää, että alkuun esiintyminen jännitti.
– Muutaman kerran jälkeen siitä tuli luontevaa, olihan yleisö tuttu. Toki se vei myös voimia, kun samalla kertaa piti pitää tilanne hallussa ja huomioida yksilöllisesti sekä etäyhteyden takana että paikalla olevat lapset, Ervasti muistelee.

Lähetyksiä teki aina kaksi työntekijää.
– Yksi ohjasi ja veti ohjelman. Toinen toimi tietokonevastaavana, jonka tehtävä oli huolehtia yhteydestä, pitää mikrofonit kiinni ja jakaa puheenvuorot. Vaihdoimme rooleja säännöllisesti.

– Jätimme usein linjan auki hetkeksi ohjatun ohjelman päätyttyä, jotta kaverit saivat jutella. Minusta oli tärkeää, että lapset saivat olla vuorovaikutuksessa myös keskenään ja jutella vapaasti.

Ervasti kertoo, että hän ei ollut aiemmin osallistunut tietokoneen välityksellä palavereihin, saati järjestänyt niitä itse.

– Nyt tämä on jo melkein normaalia. En olisi vielä vuosi sitten uskonut, että tällaistakin pääsen tekemään. Kokemus oli opettavainen.

Teknisten kikkojen lisäksi Ervasti kertoo oppineensa myös esiintymistaitoja.
– Lähetyksessä täytyy puhua kovempaan ääneen ja eleet ja ilmeet saavat olla normaalia voimakkaampia, jotta ne välittyvät muille osallistujille.

Jatkokehittelyn arvoisia ideoita

Touhula Jalokiven päiväkodinjohtaja Janita Moilanen kiittelee lastenhoitajien ja muun henkilökunnan innovatiivista otetta.
– He omaksuivat nopeasti ison ja uuden asian.

Kokemus toimivasta etäyhteydestä on herättänyt jatkokehitysideoita.
– Ehkä pääsemme esittelemään hoidossa aloittaville lapsille ja heidän perheelleen etukäteen päiväkodin henkilökuntaa, toimintaa ja tiloja, Moilanen pohtii.

Vinkkejä digityökalujen hyödyntämiseen

Vielä ei ole näkyvissä, että koronatilanteen takia lapsille suositeltaisiin kotihoitoa. Tilanne voi muuttua. Moni lapsi jää nyt aiempaa lievemmillä oireilla kotihoitoon. Etäyhteyden avulla tai videoklipeillä voi viihdyttää näitä pieniä toipilaita tai karanteenissa olevia.

• Sisältöä voi tuottaa etukäteen. On hyvä muistaa sekä pedagoginen että viihteellinen ulottuvuus. Hyvää sisältöä ovat esimerkiksi laulu- ja tanssivideot, joissa esiintyy tuttuja aikuisia. Tai miten olisi satutuokio?
• Videoita voi laittaa kotisivuille, blogiin tai perustaa Youtube-kanavan.
• Bingo! Bingoja voi tehdä lukemattoman määrän erilaisia niin sisä- kuin ulkokäyttöön. Mukana voi olla pieniä jumppatehtäviä, värien bongausta tms.
• Askarteluvinkit kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina. (Toim. huom. etätöissä vanhemmat kiittävät!)
• Teams ja Google Meet ovat helppoja tapoja pitää yhteyttä reaaliajassa. Google Meet on maksuton.
• Muistakaa pyytää vanhemmilta lupalappu, vaikka videopuheluja ei tallenneta.
• Etäyhteyden avulla lasten kanssa voi pitää tuttuun tapaan aamupiirin, jutella, moikkailla tai jopa pitää teatteriesityksen.
• Tekniikan toimiminen kannattaa testata ennakkoon. Tekniset ongelmat ovat etäyhteyksissä pikemminkin sääntö kuin poikkeus. ”Kuuluuko” alkaa olla tuttu hokema. Ei haittaa, jos mikki jää mykistykselle.
• Jakakaa tehtäviä. Yksi voi vetää jumppatuokiota samalla, kun toinen huolehtii tekniikasta.
• Ottakaa etäyhteys päiväkodissa eri ryhmien välille ja pitäkää yhteinen laulu- tai tanssihetki.
• Puheääni voi olla normaalia kovempi ja eleet saavat olla liioiteltua, jotta viesti menee perille. Vinkkiä voi ottaa Pikku Kakkosen juontajista tai olla oma ihana itsensä!
• Tavallisten kaiuttimien lisäksi voi olla hyvä hankkia niin sanottuja kokouskaiuttimia, jotka ottavat äänen laajemmalta alueelta.
• Digityökalujen avulla uusia lapsia ja perheitä voi tutustuttaa etukäteen päiväkodin tiloihin ja henkilökuntaan.
• Kokeilkaa rohkeasti uutta. Muistakaa huumori ja armollisuus itseäsi ja työkavereita kohtaan!

 

 

 

 

 

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Kouluyhteisöohjaaja Mika Önkki: ”On tärkeä osata erottaa, milloin kyse on tavallisista teini-iän kuohuista ja milloin vakavammasta ongelmasta”

”Työpäivä voi alkaa avantouinnilla asukkaan kanssa” – Virikeohjaaja Kirsi Sauvala järjestää ohjelmaa palvelutalon asukkaiden arkeen

Lähihoitaja toteuttaa lääkehoitoa koulussa