Ulkoliikunta tekee tutkitusti hyvää mielelle ja keholle

Olipa sitten kyseessä rauhallinen iltakävely tai kovasykkeinen juoksu, raikas ilma luonnon läheisyydessä vähentää stressiä ja virkistää oloa.

Ulkoilu tekee hyvää keholle ja mielelle

Saatko tarpeeksi raikasta ilmaa? Luonnossa liikkuminen laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja rauhoittaa kehoa. Kuva Ingimage

Suurin osa ajastamme kuluu neljän seinän sisällä töissä ja vapaa-ajalla, varsinkin talvella. Yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta muistuttaa, että ihminen on tehty liikkumaan, ja kannustaa hyödyntämään kevätauringon tuomat mahdollisuudet ulkoliikuntaan.

– Liikkuminen on ihmisille luontaista ja vähentää riskiä moniin sairauksiin. Lisäksi liikunta on unen ja terveellisen ravinnon ohella keskeinen tekijä palautumisen ja levon kannalta. Kevät on mainio aika lähteä luontoon liikkumaan, ja sisätreenit voi siirtää vaihtelun vuoksi ulos raikkaaseen ilmaan.

Mainos

Ulkona liikkuminen auttaa Halosen mukaan paitsi jaksamaan, myös kuormittaa kehoa monipuolisesti.

– Raikas ulkoilma ja luonnonläheisyys lisäävät tutkitusti henkistä hyvinvointia ja antavat energiaa. Ulkona liikkuessa kokonaiskuormittavuus on usein vaihtelevampaa ja voi olla jopa suurempaa, kun ollaan luonnossa. Esimerkiksi metsäpoluilla kävellessä alaraajat ja keskivartalon lihakset kuormittuvat monipuolisesti ja koordinaatio sekä motoriikka saavat harjoitusta.

Ota mallia lapsesta

Ulkona voi tehdä muutakin kuin kävellä tai juosta, esimerkiksi mennä melomaan tai tehdä lihaskuntoharjoitteita erilaisia luonnonmuodostelmia, kuten kantoja tai kallioita, tai ulkotreenipaikkoja hyödyntäen. Tärkeintä on Jaakko Halosen mukaan löytää itselle mieluinen tapa liikkua.

– Kiireiselle ihmiselle hyvä vaihtoehto on kävely- tai juoksulenkki aamulla ennen töihin lähtöä. Myös pyöräily töihin on mukava ja kohtuullisen nopea tapa liikkua. Jos perheessä on pieniä lapsia, ulkoliikuntaan on kiva lähteä lapsen ehdoilla. Lapsen leikkeihin kannattaa myös osallistua ja hyödyntää palloja ja muita leikkivälineitä liikkumiseen. Jos aikuinen touhuaa samalla intensiteetillä kuin lapsi, voi liikkuminen olla hyvinkin tehokasta treeniä.

Huonoa säätä ei ole

Asianmukainen varustus on tärkeää, jotta ulos tulisi lähdettyä useamminkin.

– Oikeanlainen vaatetus on liikuntakokemuksen kannalta oleellista, oli sää mikä hyvänsä. Vaatteiden tulisi olla mukavia, hengittää ja poistaa kosteutta. Rasitusvammojen todennäköisyys on pienempi, kun päällä on asianmukainen varustus, Jaakko Halonen sanoo.

Joskus on vaikea saada itseään sohvalta ylös ja ulos, vaikka vaatetus ja keli olisivatkin kohdallaan. Halonen kehottaa muuttamaan omaa asennoitumista liikuntaan.

– Asenne on ykkösjuttu. Jos ajattelee, ettei oikein jaksaisi laittaa vermeitä niskaan, vaan tekisi mieli jäädä sohvalle seuraamaan somea, tulee harvoin lähdettyä liikkeelle. Sen sijaan kannattaa keskittyä liikunnan jälkeiseen hyvään ja palkitsevaan tunteeseen. Pienikin rasitus ja hikoilu kohentaa kuntoa ja vähentää kurjia ajatuksia. Sadesäällä kannattaa ajatella saavansa ihanaa hapekasta ilmaa.

5 vinkkiä ulkoliikuntaan:

1. Suuntaa luontoon. Luonnon hiljaisuudessa liikkuminen laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja rauhoittaa kehoa. Kaunista luontomaisemaa katsellessa myös mieli lepää.
2. Hengitä keuhkot täyteen raikasta ilmaa. Raikas ulkoilma virkistää oloa ja syvään hengittäminen auttaa rentoutumaan.
3. Kohenna kuntoa monipuolisesti. Ulkona liikkuminen kuormittaa kehoa monipuolisesti. Kokeile eri liikuntamuotoja ja hyödynnä ulkotreenissä erilaisia luonnonmuodostelmia tai ilmaisia lähiliikuntapaikkoja.
4. Pue ylle oikeat varusteet. Oikeanlainen vaatetus parantaa viihtyvyyttä säällä kuin säällä. Asianmukaisella varustuksella myös riski rasitusvammoihin pienenee.
5. Keskity hyvään fiilikseen. Motivoi itseäsi palkitsevalla tunteella, jonka liikunnan jälkeen saa.

Lähde: Terveystalo

Sinua voisi kiinnostaa myös

Talvella kannattaa suojata kasvot kylmältä ilmalta

Kivuliaat haavaumat suussa kiusaavat joka toista ihmistä, mutta syytä niihin ei tiedetä – viisi faktaa aftoista

Vaaratonkin huimaus voi oireilla voimakkaasti – huimauksen syy on aina selvitettävä