Osa psoriaasipotilaista voi saada ruokavaliosta helpotusta oireisiinsa

Yksittäisten ruoka-aineiden vaikutuksesta psoriaasipotilaiden oireisiin on vain niukkaa tutkimusnäyttöä. Tuoreen tutkimuskatsauksen perusteella kuitenkin erityisesti ylipainoiset psoriaasipotilaat voivat hyötyä vähäkalorisesta ruokavaliosta. Psoriaasin hoidossa lääkitys on silti ratkaisevassa osassa.

Ylipainoinen psoriaatikko voi hyötyä niukkakalorisesta ruokavaliosta.

Niukkakalorisesta ruokavaliosta voi olla apua psoriaasin oireisin. Kuva: Ingimage

Tutkimuskatsauksessa tarkasteltiin uudelleen 4 500 psoriaasia sairastavan ihmisen sekä 55 aiemmin tehdyn tutkimuksen tietoja. Analyysin tulosten nojalla tutkijat suosittavat, että lihavat ja ylipainoiset psoriaasipotilaat kokeilisivat vähäkalorista ruokavaliota ja laihduttaisivat. Muutoin tämä katsaus ei anna näyttöä siitä, että ruokavaliolla olisi selkeitä vaikutuksia sairauteen.

Verikokein todettua gluteeniyliherkkyyttä sairastaville tutkijat voivat katsauksen perusteella suositella gluteenitonta ruokavaliota. Muille siitä saattaa olla apua, mutta tästä ei ole näyttöä. Oikein toteutettuna gluteenittomasta ruokavaliosta ei tosin ole haittaakaan.

Myös nivelpsoriaasia sairastavat saattavat hyötyä vähäkalorisesta ruokavaliosta ja painon pudottamisesta. D-vitamiinilisä voi auttaa osaa potilaista, samoin kuin monet muutkin yksittäiset ravintoaineet. Riittävän tutkimusnäytön puuttuessa suosituksia ei kuitenkaan voida antaa.

Monipuolinen, kasvispainotteinen ja terveelliseksi tiedetty ruokavalio sisältää monia näistä ravintoaineista. Sellaisen noudattaminen on aina viisasta.

Psoriaasi on ihon ja nivelten tulehduksellinen sairaus. Sitä sairastaa noin kaksi prosenttia suomalaisista. Iholla se oireilee hilseläiskinä eri puolilla kehoa. Nivelissä oireilu voi olla esimerkiksi arkuutta ja aamujäykkyyttä. Psoriaasi altistaa myös muille sairauksille kuten sydän- ja verisuonitaudeille sekä diabetekselle.

Tutkimus julkaistiin JAMA Dermatology -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Sinua voisi kiinnostaa myös

Värit auttavat ennakoimaan ruoan makua ja laatua: Näitä ravintoaineita eriväriset marjat, vihannekset ja kasvikset sisältävät

Miksi sama ruoka lihottaa yhtä muttei toista? – Kaikille parasta ruokavaliota ei ole

Nirsoilun ja syömisen vaikeuksien taustalla voi piillä arfid, melko tuntematon syömishäiriö