Palkitaan epäkohtien löytäjät

Teksti Jukka Järvelä jukka.jarvela@superliitto.fi

SuPerin opintopäivillä puhunut Valviran ylijohtaja Markus Henriksson antoi mielenkiintoisen esimerkin siitä, miten työpaikkojen epäkohtien esiin nostajia kohdellaan. Henriksson vertasi lentoliikennettä ja hoitopaikkoja.

Lentokoneet eivät juuri Suomessa putoa. Yksi syy tähän on se, että koko ilmailuorganisaatiossa jokainen työntekijä organisaation alimmalta tasolta ylimmälle asti on velvollinen kertomaan jokaisesta epäkohdasta, jonka hän huomaa vaarantavan lentoliikenteen sujuvuutta. Tämä ei vielä riitä, vaan epäkohtien julkituojaa kiitellään ja jopa palkitaan.

Entä hoitoalalla? Valitettavan usein hoitoalalla epäkohtia esiin nostava henkilö saa lähinnä moitteita. Hän on hankala ihminen, joka haittaa työntekoa. Myös oma ura ottaa takapakkia: epäkohtiin puuttuja saatetaan hiljalleen savustaa ulos työyhteisöstä. Kuka viitsii tai uskaltaa kertoa tällaisessa kulttuurissa mistään?

Henriksson toivoi, että lentoliikenteen omavalvontakulttuuri otettaisiin käyttöön myös hoitotyössä. Oltaisiin reiluja ja avoimia ja puhallettaisiin oikeasti yhteen hiileen potilasturvallisuuden ja hyvän hoidon vuoksi. Jopa palkittaisiin epäkohtien paljastajia.

Syntipukkeja ei tarvita. Henriksson käytti esimerkkinä HusLabin tapausta, jossa hoitaja antoi pistoksia käytetyillä neuloilla. Tässä tapauksessa Henriksson pikemminkin lähti kiittämään tätä virheen tehnyttä kokenutta hoitajaa kuin syyttämään häntä: hoitaja kävi itse ilmoittamassa erheestään ja koko virheen mahdollistanut neulajärjestelmä uusittiin tämän jälkeen laboratorioissa.

Lue lisää opintopäivistä perjantaina 2. maaliskuuta ilmestyvästä SuPer-lehdestä.

 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Voiko surun vaatimaa myötätuntoa opetella vai vaatiiko se henkilökohtaisen surukokemuksen?

Näitä ominaisuuksia asiakkaat ja potilaat arvostavat lähihoitajissa – ”Täällä on eräs hoitaja, joka hoitaa kuin äiti lastaan”

Me olemme niiiin tylsiä!