Värit auttavat ennakoimaan ruoan makua ja laatua – Näitä ravintoaineita eriväriset kasvikset sisältävät

Jos lautasella on punaisia paprikoita, vihreää pinaattia ja oransseja porkkanoita, maistuu ruoka todennäköisesti syöjälle paremmin.

ruoan värit ja ravintoaineet

Ruokapöydässä houkuttelevina pidetään ruoalle tyypillisiä ja selkeitä värejä. Kuva: Mostphotos

Teksti Elina Kujala

Värikästä ruokaa pidetään vaihtelevana ja monipuolisena, kun taas väritön ruoka tuntuu yksipuoliselta, tylsältä ja jopa mauttomalta. Useimmat toivovat myös lounaan olevan vaihteleva, ja värien avulla tätä mielikuvaa voidaan vahvistaa, todistaa Maija Paakin väitöstutkimus.

Ruoasta huomataan lounaspöydässä ensimmäisenä värit. Värien avulla ihminen ennakoi esimerkiksi ruoan makua, laatua ja tuoreutta. Visuaalisesti houkuttelevina pidetään ruoalle tyypillisiä ja selkeitä värejä, jotka auttavat tunnistamaan ruoan.

– Yleisesti visuaalisuuden ja erityisesti värien on todettu olevan tärkeitä tekijöitä tuotteen ostohetkellä, mutta arkiruoassa värien merkitystä visuaalista houkuttelevuutta lisäävänä tekijänä on tutkittu vain vähän, Maija Paakki kertoo.

Mainos

Suomalaiset pitävät selkeästä ruoasta

Paakin tutkimukseen osallistui 516 suomalaista. Useimpien mielestä värien vaikutus ruoan houkuttelevuuteen on tärkeää mutta usein tiedostamatonta ja vaikeasti sanallistettavaa. Suomalaiset kuluttajat pitivät lounasruoassa kirkkaista, selkeistä ja kullekin ruoalle tyypillisistä väreistä sekä värikontrasteista. Tällaiset ruoat ovat ulkonäöltään selkeitä ja siten helposti havaittavia ja tunnistettavia.

– Arkista lounasruokaa pidettiin väreiltään esteettisesti miellyttävänä, kun se oli tyypillisen väristä, helposti tunnistettavaa eikä aiheuttanut yllätyksiä. Haastatteluissa todettiin, että ”ruoan pitää näyttää siltä mitä se on”, Paakki havainnollistaa.

Värien kokemisessa yksilöllisiä eroja

Ruoan värien kokemiseen vaikuttavat aina myös ihmisen henkilökohtaiset ominaisuudet.

– Esimerkiksi neofobisuus eli uusien ruokien pelko vaikuttaa ruoan värien arvioimiseen. Neofobiset kuluttajat valitsivat mieluummin tutut keltaiset perunat kuin oudommat siniset perunat. Vähemmän neofobiset eli vähemmän uusia ruokia pelkäävät kuluttajat valitsivat useammin siniset perunat ja perustelivat valintaansa muun muassa vaihtelunhalulla, Paakki kuvaa.

Näin eri värit toimivat

Oranssi

Oransseissa vihanneksissa, kuten porkkanassa on paljon beetakaroteenia, jonka elimistö muuttaa A-vitamiiniksi. Se on tärkeää ihon ja limakalvojen hyvinvoinnille. Beetakaroteeni vaikuttaa myönteisesti näkökykyyn ja auttaa ruskettumisessa mutta suojaa ihoa myös UV-säteilyltä.

Vihreä

Salaatit, kaalit ja muut kasvikset sisältävät viherhiukkasia ja niissä on paljon C-vitamiinia ja rautaa. Pinaatti ja nokkonen ovat vihreiden supervihanneksia, joissa on paljon myös B-ryhmän vitamiineihin kuuluvaa folaattia.

Punainen

Tomaatit, vesimelonit ja muut punaiset sisältävät runsaasti C-vitamiinia, joka tukee kehon immuunipuolustusta. Punaiset marjat ja punainen paprika ovat erityisen hyviä C-vitamiinin lähteitä.

Sininen ja violetti

Sinisävyiset ja violetit kasvikset, vihannekset ja marjat sisältävät antosyaaneja. Ne ovat vesiliukoisia flavonoideja, joita pidetään yleisesti monella tavalla terveyttä edistävinä. Paljon antosyaaneja on esimerkiksi mustikassa ja mustaherukassa.

Valkoinen

Kukkakaali, valkosipuli ja muut vaaleat kasvikset sisältävät allisiinia. Allisiini hillitsee tulehduksia ja estää bakteerien, virusten ja sienten kasvua.

Lähteet: satokausi.fi, ruokatieto.fi, Turun yliopisto

Sinua voisi kiinnostaa myös

Piinaako puutos? Ravintolisien popsimisen sijaan kannattaa ensisijaisesti panostaa monipuoliseen ruokavalioon

Suositusten mukainen ruokavalio tukee myös aivoterveyttä – Syö näin, kun haluat huolehtia mielesi hyvinvoinnista

Raikkaat suolaiset ja makeat syötävät täydentävät kesän – katso hoitajien vinkit herkkupöytään