Mistä hyvä työilmapiiri syntyy? Nämä 20 asiaa fiksut ihmiset tekevät töissä

Ammatillisen käytöksen etiketti koskee yhtä lailla juuri alalle tulleita nuoria lähihoitajia kuin vuosikymmenet talossa olleita konkareita. Ihan tavallisilla käytöstavoilla pääsee jo pitkälle.

Hoitotyö käyttäytyminen

Muistatko vielä, miltä tuntui itse olla ensimmäistä päivää töissä hoitajana? Joskus on ihan hyvä miettiä, miltä oma työyhteisö näyttäisi uuden työntekijän silmin. Kuva: Mostphotos

Teksti Elina Kujala

Sitoudu sääntöihin

1. Hymyillen vai kiroillen – Millä mielellä sinä tulit tänään töihin? Hyvä työilmapiiri ei synny tyhjästä. Jokainen rakentaa omalla käytöksellään työpaikan ilmapiiriä ja kulttuuria.

2. Kaikilla on joskus huono päivä. On parempi sanoa se ääneen kuin tiuskia ja murjottaa epätietoisille työkavereille.

3. Pidä kiinni yhteisistä säännöistä ja sitoudu niihin. Jos työvuoro alkaa seitsemältä, se tarkoittaa, että seitsemältä ollaan valmiina kuulemaan rapsa ja aloittamaan työt, ei vasta tuulikaapissa tulossa.

4. Hoitaja puhuu työpäivänsä aikana kollegoiden, asiakkaiden, läheisten, kunnan virkailijoiden ja monien muiden yhteistyötahojen kanssa. Opettele palaverikäytännöt. Kuuntele. Hoitajilla on yleensä hyvä pelisilmä ja hyvät sosiaaliset taidot. Ole niistä ylpeä.

5. Huomenta! Kiitos! Anteeksi. Mitäs sulle tänään? Joskus pieni juttu, vaikka työkaverin iloinen tervehdys, saattaa olla se päivän paras asia.

Tehdään hoitotyötä yhdessä

6. Hyvä nuori, älä suhtaudu vanhempien kollegoiden neuvoihin ylimielisesti. Katso, kuuntele ja ota oppia. Ime itseesi hiljaista tietoa. Kaikki taito ei löydy koulunpenkiltä, osaaminen kasvaa työelämän tositilanteissa.

7. Ja sinä kokenut konkari, älä latista nuorten hoitajien innostusta sanomalla, että sinuakin se arki vielä opettaa ja näin tehdään, koska on aina ennenkin tehty. Nuoret tuovat työpaikalle mukanaan alan uusimman tiedon ja taidon. Hyödynnä ne.

Mainos

8. Sukupuoli ei saa määrittää osaamista. Mieshoitajat saavat usein automaattisesti tehtäväkseen raskaat työt ja hoidettavakseen hankalat asiakkaat, vaikka mies voi olla hintelä tai hoitajana nuori ja epävarma, nainen taas fyysisesti voimakas ja ammatillisesti kokeneempi. Uskalla kyseenalaistaa työpaikan luutuneet sukupuoliroolit.

9. Älä käytä ikääsi tai sukupuoltasi tekosyynä tehdä tai jättää tekemättä työtehtäviä.

Ystäviä vai kollegoita?

10. Työyhteisöstä löytyy aina joku, jonka kanssa synkkaa erityisen hyvin ja joku, jonka kanssa ei. Kaikkien kanssa ei tarvitse ystävystyä, mutta jokaisen kollegan kanssa on tultava toimeen ja pystyttävä tekemään töitä. Se on tiimipelaamisen perusta.

11. Töissä syntyy syviä ihmissuhteita ja joskus omasta tiimistä löytyy paras ystävä. Se on onni, mutta ei saa häiritä työn sujumista tai muun työyhteisön arkea. Parityöskentelyyn täytyy kyetä muidenkin kuin lempi-ihmisensä kanssa, eikä työvuoroja voi autonomisessa suunnittelussakaan tehdä niin, että ystävykset olisivat aina samassa vuorossa.

12. Varo kuppikuntia. Ota kaikki mukaan, juttele jokaiselle, pyydä tauolle mukaan muitakin kuin vanhoja tuttuja. Joskus tekee hyvää miettiä, miltä oma työyhteisö näyttäisi uuden työntekijän silmin. Vieläkö muistat, miltä tuntui itse olla ensimmäistä päivää töissä?

Siististi somessa

13. Puhelimen näpelöinti ei kuulu työaikaan, jos tehtävänäsi ei ole sosiaalisen median päivittäminen. Tauoilla voi hoitaa omia asioitasi.

14. Työ määrittää työpäivän kulkua. Asiakas on silloin etusijalla. Hoitaja, joka työntää ulkona pyörätuolissa istuvaa vanhusta ja puhuu samalla omaa puheluaan kännykkään, ei tee työtään hyvin. Hoitajat tietävät, että läsnäolo on usein tärkein työväline.

15. Muista vaitiolovelvollisuus. Älä kirjoita tai valokuvaa sosiaaliseen mediaan mitään sellaista, mistä voisi päätellä asiakkaan henkilöllisyyden. Älä arvostele työnantajaa, esimiestä tai työkavereita. Huonon työpäivän paineet puretaan muualla kuin Facebookissa.

Tunne oikeutesi!

16. Maksetaanko sinulle varmasti kaikki kuuluvat lisät, kertyykö loma kuten kuuluukin, ovatko työvälineet ajan tasalla? Ota selvää, kuka työpaikallasi on luottamusmies ja millaista toimintaa ammattiosasto järjestää alueellasi. Luottamusmieheltä ja liitosta saat apua, kun jokin asia mietityttää.

17. Sano oma mielipiteesi ääneen silloin, kun asiaa käsitellään esimerkiksi tiimipalaverissa. Esimiehen kanssa saa olla eri mieltä. Asiat riitelevät, kukaan ei saa mennä henkilökohtaisuuksiin.

18. Älä puhu takanapäin, älä mustamaalaa, äläkä panettele.

19. Kysy, jos et tiedä. Pyydä ja tarjoa apua muille.

20. Uskalla innostua, heittäytyä ja nauttia omasta työstäsi!

 

Juttu on julkaistu alun perin SuPer-lehdessä 2/2017.
Juttua varten on haastateltu superin opiskelija-asiamies Tico Svartia, Vuorensyrjän palvelutalon osastonhoitaja Liisa Kelaa ja Sofiakylän toimitusjohtaja Riitta Renardia. 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Osaatko auttaa oikein? Autistinen ihminen kertoo asiat toisin

SuPerin työhyvinvointiselvitys 2024: ”Työtä asiakkaiden kanssa rakastan, mutta kaikki sälä tekee työn raskaaksi”

Pelottaako suoraan puhuminen? – Oikeanlainen rehellisyys kannattaa