Kouluna hoitokoti – Hoitotyötä oppii tekemällä

Sataedun lähihoitajaopiskelijat opiskelevat hoitokodissa. Kyseessä ei ole työharjoittelu vaan teorian ja käytännön opiskelu aidossa ympäristössä.

Verenpaineenmittausta.

Lähihoitajaopiskelija Jonna Porri mittaa manuaalisella mittarilla Helena Ahtilta verenpaineen. Opiskelija Iida Ekberg on saamassa oppia vieressä. Hoitotyön opettaja Sini-Charlotta Kamberg seuraa sivusta ja ohjaa tarvittaessa. Kuva: Jussi Partanen

Teksti Minna Lyhty

– Kehittikö Florence Nightingale antibiootin? Laittakaa peukku ylös- tai alaspäin tuttuun tapaan, hoitotyön opettaja Sini-Charlotta Kamberg sanoo.

Sataedun lähihoitajaopiskelijoiden iltaryhmä on asettautunut rennosti Attendo Kuninkaanhaan sohville kertaamaan eilen opittua. Peukut kääntyvät alaspäin. Lähihoitajaopiskelija Tanja Heino muistaa, että antibiootin kehitti Fleming.

– Kyllä, se oli Alexander Fleming. Entä saako lääketabletteihin koskea desinfioiduin käsin?

Opiskelijoiden peukut kääntyvät jälleen alaspäin. Yhdessä luetellaan lääkkeiden käsittelyssä sallitut välineet: pinsetit, atulat ja lusikka. Kädessä pitää olla tehdaspuhtaat käsineet.

– Ovatko bentsodiatsepiinit turvallisia ikääntyneille, jos niitä käytetään lyhytaikaisesti?

Kaikki tietävät vastauksen. Nämä lääkkeet eivät sovi ikääntyneille, vaikka niitä yleisesti käytetään. Seurauksena voi olla kaatuminen, toleranssin kasvu, riippuvuus ja sedaatio.

Mainos

Opitun kertaus jatkuu.

– Onko verenpainelääke kaatumisen riskitekijä? Sini-Charlotta jatkaa kyselemistä.

Kaikilla on peukut ylöspäin. Sini-Charlotta pyytää Tanjaa kertomaan esimerkin siitä, kun erästä iäkästä oli pyörryttänyt.

– Kun juttelin hänen kanssaan, kävi ilmi, että hän otti kaksi verenpainetablettia kerralla. Hän perusteli sitä sillä, ettei muista ottaa niitä kahdesti päivässä. Huomasin, että hän kuitenkin laittaa silmätipat kahdesti päivässä. Ehdotin, että hän voisi ottaa tabletin aina silloin, kun laittaa tipat. Neuvoin vielä, että ottaa lääkkeen ensin ja laittaa sitten vasta tipat, jotta ne eivät estä tarkkaa näkemistä, Tanja kertoo.

Arvosanat pomppasivat

Sairaanhoitoon ja huolenpitoon erikoistuvat lähihoitajaopiskelijat ovat toista iltaa opiskelemassa Attendo Kuninkaanhaassa Porissa. Kuninkaanhaassa tarjotaan ympärivuorokautista hoivaa ja yhteisöllistä asumista ikäihmisille. Lähihoitajaopiskelijat tekevät kotihoitoon liittyvät teoriaopinnot hoitokodissa.

–  Meillä oli aiemmin täällä käytössä omat tilat viidennestä kerroksesta. Kun asukkaita tuli lisää, siirryimme opiskelemaan ykköskerroksen oleskelutilaan, Sini-Charlotta Kamberg selostaa.

Hoitotyön opettaja kertoo, että tällainen opiskelutapa on uusi. Viime talvena ensimmäinen lähihoitajaryhmä suoritti Kuninkaanhaassa kaksi tutkinnon osaa: Lääkehoito lähihoitajan vastuualueena sekä Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen.

– Näistä jaksoista tehtiin myös tutkimusta. Opiskelijat saivat parempia arvosanoja kurssitentistä ja näytöstä kuin yleensä jaksosta on saatu. Kesäkuussa olin kollegoiden kanssa Tanskassa esittelemässä tätä OpinKoti-projektia. Se herätti kiinnostusta, että näinkin voi opettaa.

Kambergin mukaan tästä uudesta tavasta opiskella hyötyvät kaikki.

– Opiskelijat pääsevät oppimaan hoitotyötä aitoon ympäristöön. Asukkaat tykkäävät, kun on juttukavereita, aitoja kohtaamisia ja tekemistä. Kuninkaanhaan hoitajilla on mahdollisuus osallistua teoriaopetukseen, jos he haluavat päivittää tietojaan. Meidät on otettu täällä avosylin vastaan.

Tänä syksynä Kuninkaanhaassa opiskelee iltaryhmä, joten opiskelijat ovat paikalla aina neljästä kahdeksaan.

– Yleensä ensin käymme läpi teoriaa ja sitten menemme mukaan iltatöihin. Meitä opettajia on kaksi ja ohjaamme opiskelijoita koko ajan.

Hoitotyön opettaja Heidi Laitomaa on taustaltaan fysioterapeutti ja Sini-Charlotta on sairaanhoitaja.

– Täydennämme toistemme opetusta. Heidi katsoo asioita kuntoutuksen näkökulmasta, minun tehtäväni on tarkastella asioita hoitotyön ja lääkehoidon näkökulmasta.

Tilanteisiin heittäytymistä

Heidi Laitomaan mukaan uusi tapa opiskella hoitotyön teoriaa on vaatinut opiskelijoilta heittäytymistä. Kaikki eivät olleet innossaan, kun kuulivat ensi kertaa tällaisesta opiskelutavasta.

– Olen tehnyt hoitoapulaisen töitä jo yli kymmenen vuotta ja hankin nyt työhön pätevyyden. Kun kuulin tästä, ensireaktioni oli, etten lähde ilmaisiin töihin. En ymmärtänyt, mistä oli kyse, Johanna Lähdekorpi kertoo.

Hänelle selvisi pian, ettei kyseessä ollut opiskelijoiden käyttäminen työvoimana.

– Opettaja opettaa meitä skannaamaan asukkaan terveydentilan. Tarkkailemme esimerkiksi ovatko kasvot kalpeat, sinertävätkö huulet tai onko jaloissa värimuutoksia. Pohdimme yhdessä, olisiko aiheellista ottaa vitaaleja. Tällä tavalla asiat jäävät paremmin mieleen kuin luokassa opiskellessa.

Mainos

Ryhmän nuorin, 19-vuotias Jonna Porri lähti Kuninkaanhakaan avoimin mielin. Hänen mielestään pareittain työskentelyssä voi oppia myös toiselta erilaisia työtapoja. Opettajat auttavat opiskelijoita kiinnittämään huomiota tärkeisiin asioihin.

– Eilen opettaja kysyi minulta iltatoimia tehdessä, huomaanko, että asukkaan toinen jalka on turvonnut. En olisi osannut kiinnittää tähän huomiota. Tarkistimme asukkaan perussairaudet ja huomasimme, että hänellä on laskimoiden vajaatoiminta. Turvotus on tyypillinen oire tälle sairaudelle. Pohdimme yhdessä, olisiko tarvetta tukisidonnalle.

Porri toivoo oppivansa Kuninkaanhaassa mahdollisimman paljon, sillä valmistuminen häämöttää näkyvissä.

– Yritän päästä viimeiselle harjoittelujaksolle Kanadaan. Vuodenvaihteessa valmistun. Haaveena on päästä jatkamaan opintoja ensihoitajaksi.

Kohtaamiset opettavat

Kuninkaanhaassa lääkehoitoa opiskellaan asukkaiden lääkelistojen avulla. Eilen käytiin läpi yhden asukkaan lista, tänään toisen. Kun kyseistä asukasta avustetaan, opiskelijat ja opettajat seuraavat lääkehoidon vaikutuksia.

Teoriaopiskelun jälkeen kaikki lähtevät viidenteen kerrokseen. He juttelevat hetken hoitajan kanssa. Sitten he koputtavat Helena Ahtin oveen ja astuvat sisään hänen kodikkaaseen asuntoonsa.

– Hei, olen Iida, opiskelija. Jahas katselet uutisia täällä. Siellä on sitä Trumppia taas, Iida Ekberg sanoo.

Muut opiskelijat tervehtivät Helenaa ja jäävät seuraamaan tilannetta.

–  Voidaanko mitata verenpaine, niin ei tarvitse olla yksin kuvassa? Sini-Charlotta sanoo viitaten paikalla olevaan valokuvaajaan.

–  Enhän minä täällä yksin ole. Verenpaineen kanssa täällä olen, Helena laittaa leikiksi.

Iida ja Jonna jäävät mittaamaan verenpainetta manuaalisella mittarilla. Keskustelua syntyy loppukesän marjasadosta ja herneistä.  Sini-Charlotta jää ohjaamaan mittaamista ja huikkaa muille, että menisivät jututtamaan muita asukkaita tällä välin.

–  On siitä aikaa, kun on tällaisella mittarilla mitattu, Helena tuumaa.

– Nyt pitäisi olla hiljaa, jotta saadaan hyvät lukemat, Sini-Charlotta muistuttaa.

Hoitotyön opettaja Heidi Laitomaa ja pari opiskelijaa lähtevät vetämään tuolijumppaa. Sen jälkeen alkavatkin pian asukkaiden iltatoimet, joihin osallistuvat kaikki.

Mainos

OpinKoti-projektissa opiskellaan hoitokodissa

  • Sataedun OpinKoti-projektissa osa lähihoitajien opinnoista opiskellaan työpaikalla.
  • Hoitotyön opettajat opettavat teoriaa ja käytännön taitoja aitojen asiakaskohtaamisten avulla.
  • Näyttöön perustuva hoitotyö on OpinKoti-projektin kulmakivi. Opettajat vastaavat sen toteutumisesta.
  • Tavoitteena on kehittää hoitotyön laatua ja vastata moderneihin hoitotyön työelämätarpeisiin.
  • OpinKoti-projekti sisältyy DigiSimu-hankkeeseen, joka on osittain ESR:n rahoittama.

Lue myös:

Lähihoitajaopiskelijat pelastavat tajuttoman potilaan – simuloitu harjoitus opettaa monia taitoja

Kiertävän oppisopimusohjaajan matkassa – Hoitoalan osaajat syntyvät kentällä

Sänkyni vieressä seisoo oikea hevonen – Lähihoitajaopiskelija vie eläimiä vierailuille hoivakoteihin