Asiakas- ja potilasturvallisuus on vaarantunut Suomessa. Tänä keväänä hoitajaliittojen työtaistelu on tuonut ongelman näkyvämmäksi suurelle yleisölle ja päättäjille, sen sijaan sotealan työntekijöiden ja -antajien tiedossa se on ollut jo pitkään.
– On tärkeää, että kaikkina aikoina, ei ainoastaan työtaistelun aikana, otamme tavaksi tehdä vaaratapahtumailmoituksia aina, kun tilanne sitä edellyttää. Esimerkiksi suuri osa lääkehoidon vakavista haitoista voidaan estää, jos vaarat on tunnistettu ja niihin luotu suojauksia, sanoo SuPerin asiantuntija Elina Ottela.
Vaaratilanteita on monenlaisia
Asiakas- ja potilasturvallisuus voi vaarantua erilaisissa arjen tilanteissa, niin erikoissairaanhoidossa, hoivakodissa, kotihoidossa kuin päiväkodissakin.
Yleinen vaaratilanne on, että vuorossa ei ole riittävästi työntekijöitä, esimerkiksi jos sijaisia ei ole saatu. Tai asiakkaita tai potilaita voi olla tilapäisesti enemmän kuin mitä henkilöstömitoituksen puitteissa saadaan hoitaa. Myös puutteellinen perehdyttäminen aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.
Ilmoitus ei vaadi työnantajan lupaa
Jokaisella hoitajalla on siis oikeus, mutta velvollisuus tehdä ilmoitus. Kantelun tekeminen tai käsittely AVIssa ei edellytä ilmoituksen tekemistä myös työnantajalle.
– Työnantajan velvollisuus ja tehtävä on perehdyttää työntekijät tekemään poikkeama- ja vaaratapahtumailmoituksia, sekä käsitellä niitä työpaikalla, Ottela sanoo.
Kantelu hoituu helposti SuPerin ohjeilla
Lomakkeen, toimintaohjeet, paikallisten AVIen sähköpostiosoitteet ja muut tarvittava tiedot saat SuPerin sivuilta.