Esperi Care on vain yksi yrityksistä, joissa on ongelmia – Näin muiden hoivayritysten lähihoitajat kertovat kokemuksistaan

Vaihtamattomat vaipat, jatkuva kiire ja epäpätevät työntekijät ovat vanhusten hoivakotien arkea.

selvitys super

SuPerin jäsenilleen tekemät kyselyt paljastivat, kuinka vakava tilanne isojen yritysten hoivakodeissa on. Kuva Ingimage.

Teksti Esa Pesonen

Esperin lisäksi Attendon, Mehiläisen ja Pihlajalinnan vanhusten hoivakodeissa eivät ole asiat kohdillaan. SuPer teki kyseisissä yrityksissä työskenteleville jäsenilleen kyselyn viime syksynä.

Vastauksissa korostui kiire, alimitoitettu henkilöstön määrä ja kiireestä johtuva riittämättömyyden tunne. Kyselyyn vastasi noin 1600 lähihoitajaa.

Noin 80 prosenttia työntekijöistä koki, että henkilöstömäärä ei ollut riittävä. Attendon ja Mehiläisen kohdalla luku oli peräti 85 prosenttia vastaajista. Attendolla myös asukkaiden hoitosuunnitelmat toteutuivat vastaajien mielestä heikoimmin. Hoitokotien omavalvontasuunnitelmissakin oli runsaasti parantamisen varaa. Attendon työntekijöistä 42 prosenttia koki, ettei yksikön toiminta vastaa omavalvontasuunnitelmaa.

Mainos

Työnantajat yrityksissä eivät myöskään informoineet henkilöstöä heille kuuluvasta sosiaalihuoltolain mukaisesta ilmoitusvelvollisuudesta epäkohtia havaitessaan. Puolet yritysten työntekijöistä eivät osanneet sanoa, onko ilmoitusvelvollisuudesta kerrottu ja 30 prosentille työntekijöistä siitä ei ollut kerrottu lainkaan.

Sijaisia palkattiin nihkeästi paikkaamaan sairastumisia. Attendon työntekijöistä miltei 50 prosenttia kertoi, ettei heidän hoivakodissaan palkata sijaisia paikkaamaan sairastumisia.

Lähihoitajat kertovat kokemastaan

SuPer-lehti koosti kyselyyn vastanneiden lähihoitajien omia kokemuksia. Ne ovat karua luettavaa.

Attendon työntekijät kertoivat asiakasturvallisuuden kärsineen.

”Asukkaat ovat märissä vaipoissa. Soittokelloihin ei vastata. Asiakas kaatuu, kun ei saa ajoissa apua.”, eräs lähihoitaja totesi vastauksessaan.

”Olen ollut kaksi kertaa sairauslomalla työuupumuksen takia. Nyt vaihdan alaa.”, totesi toinen Attendon lähihoitaja.

Mainos

Attendon työntekijät kertoivat myös vastauksissaan vanhusten ulkoilutuksen, viriketoiminnan ja jopa saattohoidon kärsivän jatkuvasta kiireestä.

Myöskään Mehiläisen työntekijät eivät olleet tyytyväisiä työantajaansa.

”Koko ajan kiire. Emme ehdi nostaa asiakkaita istumaan vuoteesta pyörätuoleihin. Perushoito tehdään äärirajoilla. Kirjaamiset jää kirjaamatta.”, kertoi eräs Mehiläisen lähihoitaja.

”Yksintyöskentelyä todella paljon ja kesällä varsinkin levottomuutta ja vaaratilanteita. Työ on selviytymistä, eikä enää laadukasta.”, sanoi toinen lähihoitaja SuPerin kyselyssä.

Mehiläisen lähihoitajat kertovat myös työaikaansa kuluvan siihen, että hoitotyön ohessa he joutuvat huolehtimaan pyykinpesusta ja keittiöhommista.

”Tehdään perushoitoa, jos ehditään. Muuten säilötään asukkaita.”, summasi lähihoitaja kokemuksiaan Mehiläisestä.

Pihlajalinnan lähihoitajat avautuivat puolestaan kouluttamattomasta henkilökunnasta.

”Yleensä työparina on laitoshuoltaja, opiskelija, linja-autonkuljettaja tai ihan mikä vaan kouluttamaton henkilö.”, Pihlajalinnassa työskentelevä lähihoitaja vastasi.

”Asiakkaat valittavat huonosta hoidosta ja omaiset eivät jaksa ymmärtää.”, summasi toinen Pihlajalinnan lähihoitaja ongelmat.

 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Työntekijä voi kertoa suullisesti rokotesuojastaan

Hoitajamitoitukseen on laskettava vain hoitajat – Hoitajien tehtävä ei ole siivota

Vastuuttomuus hoiva-alalla loukkaa ihmisarvoa – Uusi selvitys muotoilee vastuullisuuden periaatteet huoneentauluiksi