Tossua toisen eteen

Motivaatio kasvaa, kunhan ensin pääsee alkuun. Tavoitteet, ryhmäliikunta ja henkilökohtainen ohjaus innostavat liikkumaan.

Teksti Elina Kujala elina.kujala@superliitto.fi

Kuulutko sinäkin heihin, joille ajatus jumpasta nostaa otsalle vain tuskan hien ja lenkkeilyn alkuinnostus loppuu lyhyeen sohvanpohjan kutsuessa? Motivaatiopulan nuijimalle antiliikkujalle tarjotaan nyt uutta toivoa, sillä Helsingin yliopistossa tehty tuore tutkimus selvitti parhaiten liikuntamotivaatiota edistävät tekijät.

Tutkimuksen mukaan motivaatio lisääntyy eniten silloin, kun ihminen asettaa itselleen liikuntatavoitteita ja seuraa omaa aktiivisuuttaan tai harjoittelee liikunnallisia aktiviteetteja.

Tutkimusta johtanut tohtori Keegan Knittle Helsingin yliopistosta toteaa, että liikunnallisen aktiivisuuden seuraaminen yhdistettynä tavoitteiden asettamiseen on erityisen tärkeää.

– Aiempien tutkimusten perusteella oman toiminnan seuraaminen ja tavoitteiden asettaminen auttavat lisäämään liikkumista. Nyt kävi ilmi, että sama yhdistelmä kasvattaa myös motivaatiota, Knittle kertoo.

Tutkimustuloksella saattaa olla merkitystä niille, jotka haluavat liikkua enemmän, mutta eivät tiedä, miten päästä alkuun. Tavoitteiden asettamisen ja aktiivisuuden seuraamisen lisäksi motivaatiota voi lisätä pelkästään osallistumalla ohjatuille liikuntatunneille.

Mainos

Liikuntaohjelmat, joissa ohjaaja oli läsnä tai jotka toteutettiin ryhmässä, olivat tehokkaita. Knittlen mukaan ihmiskontakti vaikuttaa olevan ratkaiseva tekijä liikuntamotivaation lisäämisessä.

– Emme ole täysin varmoja, miksi henkilökohtainen ohjaus ja ryhmäliikunta ovat muita menetelmiä motivoivampia, mutta syitä saattavat olla vastuuntunne edistymisestä ja entistä paremmat mahdollisuudet sosiaaliseen vertailuun, Knittle toteaa.

Tutkimuksessa osallistujien motivaatio parani, kun he saivat ohjeita ja näkivät esimerkkejä liikkumisesta ja heitä ohjattiin harjoittelemaan aktiviteetteja.

– Motivaatiota voi siis kasvattaa sekin, että onnistuu ottamaan ensimmäisiä askelia kohti aktiivisempaa elämää ilmoittautumalla mukaan ja aloittamalla harjoittelun, tutkimukseen osallistunut tohtorikoulutettava Johanna Nurmi Helsingin yliopistosta sanoo.

Tutkimuksen johtopäätökset perustuvat 200 vertailuryhmän tulosten yhdistämiseen. Näissä tutkimuksissa kerättiin tietoja lähes 19 000 eritaustaisesta ihmisestä, jotka olivat kotoisin pääosin Euroopasta ja Yhdysvalloista. Kyseessä on tähän mennessä laajin liikuntamotivaatiota selvittänyt tutkimus. Se julkaistiin Health Psychology Review -tiedelehdessä.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Onnellisuus auttaa muuttamaan elintapoja paremmiksi

Luonnonkasvit hoitavat mieltä ja kehoa

Alkaako loma? Ota aikaa rentoutumiselle ja palautumiselle