Tänään on hyvä päivä tumpata – retkahtamisistakin voi oppia

Tupakoitsija tietää, että sauhuttelu on myrkkyä keholle. Moni yrittää lopettaa, mutta retkahtaa tupakoimaan yhä uudelleen. Onnistuminen on kuitenkin mahdollista, ja myös epäonnistumisista voi oppia, sanoo tupakoinnin asiantuntijalääkäri Kristiina Patja.

Kuva: Mostphotos

Teksti Virpi Ekholm

Nikotiini on yksi voimakkaimmin riippuvuutta aiheuttavista aineista, joita tunnemme.

Useimmiten riippuvuus tupakkatuotteisiin kehittyy jo lapsena tai nuorena, 14–15-vuotiaana. Tupakkatuotteita ovat esimerkiksi savukkeet, nuuska ja sähkötupakka.

– Siinä iässä nikotiiniriippuvuus syntyy jo 1-2 savukkeen viikkoannoksilla. Sen jälkeen voidaan jo mitata fyysisiä riippuvuusoireita, kertoo tupakoinnin asiantuntijalääkäri Kristiina Patja A-klinikkasäätiöstä.

Tupakkakasvin sisältämä nikotiini kiihdyttää aivoissa nikotiinireseptorien toimintaa ja lisää niiden määrää ja herkkyyttä. Aivot sopeutuvat nikotiiniin ja alkavat kaivata sitä lisää.

Kun nikotiinipitoisuus veressä laskee, tupakoitsija kokee vieroitusoireita, kuten levottomuutta ja ärtyisyyttä.

– Nikotiinista puolet poistuu elimistöstä reilussa tunnissa, joten uusi annos nikotiinia tarvitaan 1–2 tunnin välein. Nikotiini lievittää vieroitusoireita, mikä ylläpitää riippuvuutta.

Tupakkatuotteiden käyttöön kehittyy myös voimakas psyykkinen riippuvuus. Tupakointi liittyy arjessa toistuviin tilanteisiin, tunnetiloihin ja paikkoihin. Yksi polttaa sauhut aina lounaan päälle, toinen matkalla töihin. Myös stressi, väsymys ja nälkä laukaisevat helposti tarpeen tupakoida.

– Jos haluaa lopettaa tupakoinnin, kannattaa tunnistaa omat tupakoinnin triggerit. Mitkä savukkeet tai nuuskapussit on helppo jättää pois, ja missä tilanteissa on tosi vaikea olla tupakoimatta? Kaikissa elämäntapojen muutoksissa on tärkeää, että tuntee omat voimavaransa ja haasteensa.

Mainos

Kuka jää koukkuun?

Kaikki meistä eivät tule tupakkatuotteista riippuvaiseksi yhtä helposti. Etukäteen on kuitenkin mahdoton ennustaa, kuka jää koukkuun ja kuka ei.

Geeniperimä voi altistaa erilaisille riippuvuuksille. Myös aivojen nikotiinireseptorit ovat toisilla herkempiä.

– Perimän riskitekijät eivät kuitenkaan koskaan toteudu, jos ei käytä nikotiinia. Geenejä ei siis voi syyttää tupakoinnista, Patja sanoo.

Ihmisillä on erilaisia valmiuksia kohdata riippuvuuden aiheuttajia. Persoonallisuus, elämäntilanne ja ympäröivä yhteiskunta vaikuttavat siihen, kuinka hanakasti kokeilemme erilaisia asioita.

– Teini-ikään kuuluu biologisesti ja sosiaalisesti jonkinlainen kokeileminen. Tupakka on kuitenkin mennyt tässä suhteessa vähän pois muodista. Se ei ole enää samanlainen aikuisuutta osoittava erottautumisen väline, kuin se oli omassa nuoruudessani, Patja pohtii.

Nuorilla miehillä nuuska on korvannut osan tupakoinnista. Moni on siirtynyt käyttämään myös sähkötupakkaa, joka koetaan perinteistä tupakkaa turvallisemmaksi. Sitä se ei kuitenkaan ole.

– Sähkösavukkeissa on aivan samoja syöpää aiheuttavia kemikaaleja, kuin on tupakassa ja nuuskassa. Jos korvaa tupakan sähkösavukkeilla, joutuu ojasta allikkoon.

Ryhdy toimeen ja hae apua

Vaikka tupakkatuotteiden käytön lopettaminen on vaikeaa, mahdotonta se ei ole.

Kristiina Patjalla on lopettajalle ytimekäs neuvo: ryhdy toimeen ja hae apua.

Fyysistä riippuvuutta voi helpottaa nikotiinikorvaustuotteilla, joita on saatavilla helposti ilman reseptiä. Jokainen voi valita valmisteen, joka tuntuu itselle sopivimmalta, oli se sitten purkka, imeskelytabletti, sumute, laastari, nikotiinipussi tai inhalaattori.

– Usein varoitellaan, että myös nikotiinivalmisteista voi jäädä riippuvaiseksi. Pienelle osalle näin käykin. Tupakassa on kuitenkin noin 250 syöpää aiheuttavaa kemikaalia nikotiinin lisäksi, nuuskassakin noin 20. Nikotiinikorvaustuotteet ovat varmasti vähemmän haitallisia, Patja toteaa.

Psyykkiseen riippuvuuteen kannattaa hakea apua esimerkiksi opiskelija- tai työterveyshuollosta tai vaikkapa virtuaalisesta vieroitusryhmästä.

– Vertaistuki on tosi hyvä apu. Hyvä konsti on myös lopettaa tupakointi yhdessä kaverin kanssa.

Saatavilla on myös kaksi reseptilääkettä, varenikliini ja bupropioni, jotka lievittävät tupakanhimoa ja vieroitusoireita. Lääkkeiden hinta ja haittavaikutukset voivat kuitenkin rajoittaa niiden käyttöä. Varenikliinista saa tietyin edellytyksin Kela-korvausta tupakasta vieroituksessa, mutta bupropionista ei.

Lipsahdus vai retkahdus?

Moni yrittää tupakoinnin lopettamista monta kertaa. Kristiina Patja uskoo, että myös epäonnistumisista voi oppia.

Kun ihminen epäonnistuu, hän usein pettyy itseensä ja ajattelee, että ei koskaan pysty lopettamaan tupakointia. Jos jää vellomaan epäonnistumisen tunteeseen, siitä on vaikea päästä eteenpäin.

– Mieluummin kannattaa miettiä, mitä opin tästä epäonnistumisesta, ja yrittää uudelleen.

Etukäteen on hyvä pohtia keinoja tilanteisiin, joissa tupakanhimo iskee. Siihenkin on hyvä varautua, että lipsahduksia tulee.

– On lipsahdus, kun polttaa yhden, repsahdus, kun polttaa toisen, ja retkahdus, kun polttaa vielä kolmannenkin. Etukäteen kannattaa suunnitella, mitä tekee, jotta lipsahdus ei muutu retkahdukseksi, Patja korostaa.

Moni yrittää lopettaa tupakointia vähitellen, vähentämällä päivittäin poltettujen savukkeiden määrää. Tutkimusten mukaan savuttomuus onnistuu kuitenkin paremmin heiltä, jotka päättävät lopettaa tupakoinnin yhdellä kertaa nikotiinivalmisteiden tuella.

Kun lopetat tupakoinnin…

  • Vieroitusoireet ilmaantuvat parin tunnin kuluttua ja helpottuvat parissa viikossa.
  • Makuaisti palautuu muutamassa päivässä.
  • Sydämen syke ja verenpaine normalisoituvat jo muutamassa päivässä ja sydämen kuorma alkaa keventyä.
  • Tupakkayskä saattaa ensin pahentua. Tätä ei kannata säikähtää, sillä se kertoo keuhkojen puolustussolujen ja värekarvojen toiminnan palautumisesta.
  • Keuhkojen kyky siirtää happea vereen ja hiilidioksidia uloshengitykseen paranee muutamassa viikossa.
  • Iho ja limakalvot alkavat voida paremmin. Suoristuskyky palautuu vähitellen viikkojen ja kuukausien kuluessa.
  • Keuhkoahtaumataudin riski pienenee. Jos olet jo sairastunut, taudin eteneminen hidastuu.
  • Sydäninfarktin riski puolittuu viidessä vuodessa. Myös syöpäriski pienenee vähitellen.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Meneekö jännitys leukaan? Bruksaajan leukalihakset ovat liian kovassa treenissä

Krooninen väsymysoireyhtymä lamaannuttaa ihmisen

Vääntääkö reissun jälkeen vatsasta? Salmonella voi olla turistin tympeä tuliainen