Kohonnut verenpaine ei tunnu missään – se voidaan todeta vain mittarilla

Verenpaineen kohoaminen kuuluu normaaliin ikääntymiseen. Terveellisillä elintavoilla voi estää tilanteen kehittymistä verenpainetaudiksi asti.

Kuva: Mostphotos

Teksti Mari Frisk

Asiakkaan tai potilaan verenpaineen mittaus on arkinen toimenpide monelle hoitajalle. Mutta muistatko pujottaa mansetin omaan käsivarteesi?

Kohonnut verenpaine on yleinen terveyttä rapauttava riesa työikäisillä aikuisilla – jopa kahdella miljoonalla suomalaisella on kohonnut verenpaine, ja vain joka viidennen aikuisen verenpaine on ihanteellisella tasolla.

Verenpainetauti saattaa olla täysin oireeton, sillä vasta hyvin korkeissa lukemissa huiteleva verenpaine voi aiheuttaa päänsärkyä tai huimausta.

Syitä on monia

– Alkoholi, rööki, suola, mustat karkit eli salmiakki ja lakritsisi, vähäinen liikunta ja keskivartalolihavuus nostavat paineita, kertoo työterveyshuollon erikoislääkäri, yleislääkäri Toni Vänni Terveystalosta.

Perintötekijöillä on osansa alttiuteen sairastua verenpainetautiin. Raskauskin voi laukaista korkean verenpaineen. Tällöin puhutaan gestationaalisesta hypertensiosta. Se kehittyy 20. raskausviikolla tai sen jälkeen ja korjaantuu yleensä itsestään noin puolessatoista kuukaudessa synnytyksen jälkeen.

Kuin kävelisi vastatuuleen

Kun verenpaine on koholla, sydän joutuu tekemään kovasti töitä pumpatessaan verta painetta vastaan. Pitkään jatkuva kova paine vahingoittaa ja kovettaa valtimosuonia. Seuraus voi olla karu, jopa sydäninfarkti tai aivohalvaus.

Keski-ikäisillä kohoaa yleensä ensin alapaine, sittemmin iän myötä yläpaine nousee ja alapaine voi kääntyä laskuun. Paineen nousu johtuu verisuonten seinämien jäykistymisestä, myös korkea kolesteroli ahtauttaa suonia.

Jos nuorena on ollut alipainetta, siihen ei kannata tuudittautua enää keski-iässä.

– Ei ole epätavallista, että etenkin nuorilla, hentorakenteisilla ja paljon urheilevilla naisilla on alhainen verenpaine. Se ei tarkoita, että paineet pysyisivät aina alhaisina, jos ja kun elintavat muuttuvat, Vänni sanoo.

Paineet on kannattaa mitata viimeistään kolmekymppisenä

Verenpaineen mittaus on yksi työterveystarkastuksen perustutkimuksista kaiken ikäisillä.

Jos suvussa esimerkiksi vanhemmilla on korkea kolesteroli tai verenpainetauti, kannattaa alkaa seurailemaan paineita, sokeria ja kolesteroliarvoja jo kolmekymppisenä.

Jos kotoa löytyy verenpainemittari, Vänni vinkkaa seuraamaan paineita aamuisin ja iltaisin.  

– Kerrallaan tehdä kaksi mittausta. Jos paineet ovat hyvät heti alkuun, parin päivän seuranta riittää. Sen sijaan, jos paineet ovat koholla, kotiseurantaa on hyvä tehdä viikon verran.

Satunnaiset ja yksittäiset mittaukset eivät anna riittävän hyvää kuvaa tilanteesta, sillä verenpaine vaihtelee paljon päivän aikana. Esimerkiksi liikunta ja jännittävät tilanteet nostavat verenpainetta. Niin sanottu valkotakkihypertensio lienee tuttu hoitajille, eli myös tilanteella on merkitystä siihen, mitä mittari näyttää.

Lievästi kohonnutta verenpainetta voi hoitaa kotikonstein

Ihannetilanteessa systolinen eli yläpaine on korkeintaan 120 mmg ja diastolinen eli alapaine 80 mmg. Lukema alle 130/85 mmg on kuitenkin ok tulos.

Jos perusterveen aikuisen verenpaine on lievästi koholla eli arvot ovat korkeintaan 139/89 mmg, tilannetta voi seurata kotona. Tässä vaiheessa kannattaa tutkailla omia elintapoja, ja rukata niitä terveellisempään suuntaan.

– Joskus saattaa riittää jopa se, että jättää mustat karkit, Vänni sanoo ja jatkaa:

– Elintapamuutos on se ensimmäinen asia, mutta käytännössä tiedämme, että ihmismieli on heikko ja selkäranka löysä, joten ei pidä arastella varata aikaa lääkärin vastaanotolle. Verenpainetaudin suhteen ongelma ei suinkaan ole ylihoitaminen, vaan päinvastoin.

Lääkitystä ei tarvitse pelätä

Toni Vänni painottaakin, että lääkitys kannattaa aloittaa matalalla kynnyksellä.

– Lääkitystä voi purkaa tulevaisuudessa, jos lääkityksen myötä saa elintavatkin muuttumaan hyvin.

Ennen lääkityksen aloittamista muut sairaudet suljetaan pois laboratoriotesteillä. Esimerkiksi diabetes, munuaissairaudet, munuaisvaltimoiden ahtautuminen tai lisämunuaissairaudet voivat aiheuttaa verenpaineen nousua.

Verenpainetaudissa riittää harvoin yksi lääke, tavallisesti tarvitaan kaksi tai kolme eri valmistetta. Yhdistelmällä erilaisia vaikuttavia aineita saadaan parempi teho vähemmillä haittavaikutuksilla sen sijaan, että jos vain nostettaisiin yhden valmisteen annostusta.

Verenpainelääkkeet ovat yleensä hyvin siedettyjä ja joskus yhdellä iskulla saa kaksi kärpästä. Riskejäkin on, esimerkiksi beetasalpaajat voivat pahentaa astmaa, toisaalta taas ne tepsivät sekä verenpaine- että sepelvaltimotautiin. ACE:n -estäjät ja angiotensiinireseptorin salpaajat sopivat diabetesta tai sydämen vajaatoimintaa sairastaville. Kalsiumkanavan salpaajat toimivat myös angina pectoris -potilaille. Nesteenpoistolääkkeitä suositellaan etenkin iäkkäille.

– Eräs lääkärikollegani vitsaili taannoin, että jos vesijohtovedessä olisi vähän aspiriinia, kolesterolilääkettä ja verenpainelääkettä, niin ihmiset pysyisivät terveempinä, Vänni naurahtaa.

Elintavat ensimmäisenä syyniin

  • Tupakointi kannattaa lopettaa heti.
  • Suolan vähentäminen on terveysteko. Suomalaiset naiset syövät suolaa keskimäärin 6,1 g ja miehet 8,4 g päivässä. 80 % tulee elintarvikkeisiin valmistusvaiheessa lisätystä suolasta. Jos suolan määrää onnistuu vähentämään 5 grammaan päivässä, yläpaine laskee keskimäärin 6 ja alapaine 4 pykälää.
  • Runsas lakritsin, alkoholin tai tulehduskipulääkkeiden käyttö nostaa verenpainetta.
  • Enemmän kuitupitoista ruokaa ja vähemmän valkoisia jauhoja! Täysjyvää saa leivästä, muroista ja muista hiutaleista.
  • Kaliumin ja magnesiumin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kaliumia saa muun muassa vihanneksista, hedelmistä ja kasviksista. Magnesiumia saa esimerkiksi viljavalmisteista, kasviksista, kahvista ja maitotuotteista.
  • Liikuntaa laskee verenpainetta. Minimissään reipasta kävelyä tai muuta vastaavaa kestävyysliikuntaa vähintään puoli tuntia päivässä.
  • Ylipaino on merkittävä riskitekijä, etenkin, jos rasvaa on kertynyt vyötärölle, joten painon pudottaminen on suositeltavaa. 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Käsien vapina on yleinen vaiva – sairaudesta sen taustalla tiedetään vain vähän

Syyllisyys pahentaa sairautta – mieti, miten sanot

Tiesitkö tämän selän hyvinvoinnista – 5 syytä rakastaa tervettä selkää