THL selvitti: Kotihoito ei pysty tarjoamaan riittävästi palveluja iäkkäille asiakkaille

Vain puolet kotihoidon iäkkäistä asiakkaista kokee saavansa riittävästi kotihoidon palveluja. Resurssien niukkuuden vuoksi palvelusuunnitelmat eivät aina toteudu. SuPer vaatii pikaisia toimia hoidon turvaamiseksi.

Iäkäs nainen katsoo ikkunasta ulos.

Noin 85 000 yli 75-vuotiasta asiakasta sai kotihoidon palveluja säännöllisesti vuonna 2024.

Teksti Minna Lyhty

Kotihoidon asiakkaan palvelusuunnitelmaan kirjataan, kuinka monta tuntia palvelua hänen tulisi saada, jotta se vastaisi hänen tarpeisiinsa.  Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen mukaan vain noin puolet kotihoidon yksiköistä pystyy tarjoamaan suunnitelmien mukaiset tuntimäärät kotihoitoa.

Alueelliset vaihtelut ovat suuria. Paras tilanne on Siun Sotessa Pohjois-Karjalassa, jossa 86 prosentissa kotihoidon yksiköistä resurssit riittävät suunnitelmien toteuttamiseen. Huolestuttavin tilanne on Helsingissä, jossa vain 11 prosenttia yksiköistä pystyi samaan.

– Tyypillinen kotihoidon asiakas on muistisairas, jolla on suuri avun tarve kaikissa päivittäisissä toiminnoissaan. Palvelut eivät välttämättä vastaa hänen tarpeisiinsa. Hallituksen on syytä perehtyä THL:n selvitykseen ja turvata resurssit leikkausten sijaan, SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg vaatii.

Mainos

THL:n selvityksen mukaan yli 60 prosenttia kotihoidon asiakkaista kokee, ettei hoitajilla ole riittävästi aikaa olla heidän luonaan. Monet asiakkaat saavat apua heidän läheisiltään. Heistä joka viides on kuormittunut, uupunut tai kykenemätön tarjoamaan jatkossa huolenpitoa.

– Omaishoitajat ovat usein itsekin ikääntyneitä ja monisairaita. Heille ei saa laittaa liian paljon hoitovastuuta.

Resursseja on lisättävä

Vanhuspalvelulaki, sosiaalihuoltolaki ja jopa Suomen perustuslaki edellyttävät, että vanhukset saavat palvelutarpeensa mukaiset palvelut. Vanhuspalvelulain mukaan hyvinvointialueen on toteutettava ikääntyneen pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen kotiinsa annettavilla palveluilla. Iäkkäille pitää tarjota palveluja yhdenvertaisesti asuinpaikasta riippumatta.

– Jos vanhukselle ei pystytä tarjoamaan tarpeen mukaisia palveluja, palvelutasoa on nostettava ja resursseja on silloin lisättävä, Päivi Inberg painottaa.

Inbergin mukaan kotihoidon tarjoamat palvelut eivät aina riitä, vaikka käyntejä lisättäisiin.

– Kotihoidon piirissä on asiakkaita, kuten muisti- ja monisairaita, joiden hoidontarve on niin suuri, että he kuuluisivat tehostettuun palveluasumiseen. Haastan päättäjiä miettimään, onko inhimillistä, jos tarvittaessa ei pääse ympärivuorokautiseen hoitoon.

Mainos

SuPerin aiemmat selvitykset kotihoidon tilasta ovat samassa linjassa THL:n tuoreen selvityksen kanssa. Lähihoitajat ovat kertoneet jo pitkään kotihoitoa vaivanneesta resurssipulasta.

–  Olen huolestunut hoitajien jaksamisesta ja työhyvinvoinnista. He haluaisivat tarjota eettisesti hyvää hoitoa, mutta liian usein on kova kiire seuraavan asiakkaan luokse. Jotkut tekevät työtä äärirajoilla ja lopulta uupuvat. Kotihoidon hoitajien työhyvinvointia on parannettava.

Lue myös:

SuPerin tiedote: Kotihoito kriisissä – SuPer vaatii välittömiä toimia hoidon turvaamiseksi

SuPerin selvitys kotihoidosta 2022: ”Niin laaja työnkuva, ettei sanoiksi osaa pukea.” Selvitys lähihoitajien työtehtävistä kotihoidossa.

SuPerin selvitys kotihoidosta 2018 ”Jos tää meno jatkuu, meidän sydämet särkyy.” SuPerin selvitys työstä kotihoidossa ja kotihoitotyön kehittämisestä

Sinua voisi kiinnostaa myös

Jatkuva yt-rumba vie lähihoitajien työrauhan – ”Vaikea nähdä, mistä enää säästetään”

Hyvinvointialueiden yt-neuvottelut voivat johtaa satojen työntekijöiden vähennyksiin: ”Tarjotut työpaikat kannattaa nyt ottaa vastaan”

Etelä-Karjalan hyvinvointialuejohtaja Sally Leskinen: ”Julkisten palveluiden ylläpitäminen on äärimmäisen tärkeää”