Joulusauna tekee hyvää sydämelle ja aivoille

Lääkärin mielestä löylyistä voivat hyötyä esimerkiksi astmaatikot ja sydämen vajaatoimintaa sairastavat.

Saunominen tekee hyvää ruumiin ja mielen terveydelle. Kuva: Mostphotos

Teksti Elina Kujala

Joulusauna on yksi vanhimmista jouluperinteistä. Jouluaattona suomalaisista saunoo Harvian teettämän tutkimuksen mukaan 80 prosenttia, ja joululöylyt ovat tärkeitä etenkin miehille, varsinkin nuorille miehille.

Saunomisen hyviä puolia on tutkittu jo pitkään, ja mitä enemmän on tutkittu, sitä enemmän on löydetty terveydelle myönteistä. Hyvät löylyt vaikuttavat sekä ihmisen fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.

Mainos

– Saunominen lisää rentoutuneisuutta ja yleistä hyvinvointia, ja on monelle osa mukavaa illanviettoa. Lauteilla oleilu vähentää ahdistusta ja stressiä sekä lähentää ihmisiä, saunassa ollaan tasavertaisia. Saunomisella on merkittävä vaikutus psyykkiselle hyvinvoinnille, sanoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jarmo Kantonen Terveystalosta.

 

Kuin pieni urheilusuoritus

Säännöllisen saunomisen on osoitettu hyödyttävän etenkin sydän- ja verenkiertoelimistöä. Saunominen saa lihakset rentoutumaan ja ääreisverisuonet laajenemaan. Saunoja voi huomata sen veren pakkautumisena ja esimerkiksi naaman punoituksena sekä ihon laikkuisuutena.

– Verisuoniston laajeneminen laskee verenpainetta, mikä hyödyttää sydäntä. Esimerkiksi sydämen vajaatoiminnasta kärsivä henkilö voi tätä kautta hyötyä saunomisesta, kun sydän pääsee saunassa ikään kuin helpommalla. Saunominen tekee hyvää myös monille astmaatikoille, sillä limakalvot pitävät saunan lämpimän kosteasta ilmasta, mikä voi vähentää astmaoireilua.

Löylyttely hellii myös aivoja, ja tutkimuksissa saunomiseen onkin pystytty yhdistämään myös pienempi riski sairastua muistisairauksiin. Saunomisen vaikutus kroppaan voi muistuttaa jopa pientä urheilusuoritusta, sillä korkea lämpötila saa hien virtaamaan ja sykkeen kohoamaan.

– Kun kuumuus saa veren pakenemaan kehossa, sydän kompensoi tilannetta lisäämällä tahtia, jotta veri jaksaisi kiertää ja jottei ihminen pyörtyisi. Vaikka toisin voisi luulla, sopivina annoksina tällainen pieni stressitila tekee elimistölle ainoastaan hyvää, Kantonen sanoo.

 

Kehoa kuunnellen

Saunominen sopii lähtökohtaisesti kaikille, mutta tilannetaju on paikallaan.

– Myös vanhukset voivat hyvin saunoa, joskin monet iäkkäämmät nauttivat hieman matalammista lämpötiloista ja lyhyemmistä saunomisajoista. Kaatumisriski ja esimerkiksi voimakkaat huimauskohtaukset on syytä huomioida, sillä saunassa horjahtaminen voi olla kohtalokasta. Saunoessa ja uidessa on aina parempi, jos on kaveri mukana: silloin apuakin saa tarvittaessa nopeammin, toteaa Kantonen.

Moni kammoaa etenkin yleisissä saunoissa lauteilta mahdollisesti tarttuvia tauteja, mutta tämä huoli on tutkimuksissa osoitettu aiheettomaksi. Sukupuolitaudit eivät lauteilta tartu, mutta oman laudeliinan käyttö on tietysti hygienian takia suositeltavaa.

Joulusaunassakin täytyy huomioida kohtuus. Runsas alkoholinkäyttö ei sovi yhteen saunomisen kanssa, sillä kompuroinnin lisäksi vaarana on lämpöhalvaus. Terveyshyödyt häviävät, jos saunoo liian pitkään ja liian kuumassa. Jos saunominen tuntuu hyvältä, siitä tuskin on haittaa.

Sinua voisi kiinnostaa myös

Lähihoitajien työ edelleen muita kuormittavampaa – lastenhoitajat liikkuvat tilastoissa yhä lähemmäs

Mielenosoitus paremman varhaiskasvatuksen puolesta: SuPer puolustaa varhaiskasvattajien oikeuksia

Luottamusmiehet pysyvät työntekijöiden tukena myös hyvinvointialueilla